11

انسان‌تباران دنیسووا چه کسانی بودند؟


دانشمندان همچنین دریافتند که مادر نئاندرتال این نوجوان از نظر ژنتیکی بیشتر شبیه نئاندرتال های اروپای غربی است تا سایر نئاندرتال هایی که در غار دنیسووا زندگی می کردند. این کشف نشان می دهد که نئاندرتال ها طی ده ها هزار سال بین اوراسیا غربی و شرقی مهاجرت کرده اند.

دانشمندان تاکنون توالی ژنوم شش غارنشین دنیسوا را تعیین کرده اند. به گفته محققان، یافته‌ها بر اساس این واقعیت که یکی از این شش نفر دارای والدین نئاندرتال و والدین دنیسووا بوده است، از نظر آماری نشان می‌دهد که هنگام تعامل این دو گروه با یکدیگر، اختلاط بسیار رایج بوده است.

دنیسوی ها کجا زندگی می کردند؟

شواهد کشف شده تصویر شگفت انگیزی از انسان هایی را ترسیم می کند که می توانند در شرایط محیطی مختلف رشد کنند و رشد کنند، از سیبری سرد گرفته تا کوه های تبت، جنگل های لائوس و شاید حتی جزایر اقیانوس آرام. دنیسوواها در سازگاری و سازگاری با ما رقابت کردند.

انسان های امروزی حدود 60000 سال پیش آفریقا را ترک کردند، در آن زمان دنیسووان ها احتمالاً در راه بودند و ممکن است برخی از ژن های خود را از طریق آمیختگی به ما داده باشند. اما در سال 2019، دانشمندان اولین فسیل دنیسووان را در مکانی فراتر از سیبری، در غاری در ارتفاعات تبت کشف کردند.

Denisovans از نظر سازگاری و سازگاری با شرایط محیطی شبیه ما بودند

محققان بخشی از یک فک با قدمت بیش از 160000 سال و دندان هایی شبیه به دنیسوان ها را در غاری در تبت یافته اند. این فسیل حاوی پروتئین هایی با ساختار مولکولی مشابه ژن های Denisovan بود. سال بعد، محققان گزارش دادند که رسوبات پایین غار نیز حاوی DNA Denisovan است.

تا سال 2022، دانشمندان بقایای دنیسووان را در سایت های باستان شناسی در سیبری، چین و لائوس کشف کردند. شواهد فسیلی یافت شده با شواهد ژنتیکی Denisovan که در انسان‌های ملانزیایی مدرن یافت می‌شود مطابقت دارد. علاوه بر این، فسیل‌های فک دنیسووایی که در فلات تبت یافت شده است نیز نشان می‌دهد که گروهی از دنیسوواها برای زندگی در ارتفاعات بالا و آب و هوای سرد سازگار شده‌اند.

به طور کلی، یافته ها نشان می دهد که دنیسووان ها در محیط های بسیار متفاوتی زندگی می کردند. آنها زمستان های سخت سیبری و هوای کمیاب فلات تبت را تحمل کردند. در لائوس، آنها در جنگل های باز با گله های فیل های کوچک و سایر پستانداران زندگی می کردند و شکار می کردند. بر اساس شواهد DNA، آنها همچنین ممکن است در جنگل های بارانی گینه نو و فیلیپین زندگی می کردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا